שיחות עם תליין קזימיז' מוצ'ארסקי: עם גנרל יורגן שטרופ

שיחות עם תליין קזימיז' מוצ'ארסקי  הוצאת הקיבוץ המאוחד 1980, תרגם מפולנית צבי ארד, 306 עמודים.
התליין בספר עדות מצמרר זה הוא הגנרל הס"ס ירגן שטרופ שחיסל את גיטו וארשה והעלה אותו באש.

יורגן שטרוֹפ  1895-1952 . יורגן שטרופ מונה על ידי מפקדו, היינריך הימלר למפקד האס"אס והמשטרה בורשה ב-1943, לאחר הצלחותיו נגד הפרטיזנים בברית המוצעות. בגטו ורשה פרץ המרד. משהבין כי המרד עלול לסכן את יוקרתו, שרף את הגיטו עד היסוד וחיסל אותו לגמרי. לאחר מכן, מונה לתפקיד דומה ביוון. לאחר המלחמה נתפס והועמד לדין. פסק הדין שהוצא על ידי בית הדין הבינלאומי לפשעי מלחמה ב-1947 דן אותו למוות, לבסוף הוצא להורג על ידי הפולנים ב-1952. בתקופת מאסרו בכלא הפולני, התיידד עם אסיר אחר לתא שגם הוא נידון למוות, היה זה המחבר, קז'ימיז' מוצ'ארסקי. את השיחות ביניהם, בם ניסה המחבר להבין את נפשו של רוצח המונים כיורגן שטרופ. אגב, שמו הקודם של יורגן שטרופ היה יוזף שטרופ אבל הוא חשש כנראה מזיהוי שמו עם שם יהודי כיוסף והוא שינה אותו.

"מהמצב בדיסטריקט גאליציה בזמן ההוא הסקתי כמה מקנות. השלב הראשון של סילוק היהודים אינו קשה. אתה טוען אותם פשוט לתוך ששק כמו אפרוחים. ההמונים הסבילים, לא זו בלבד שהם הולכים בעצמם כצאן לטבח, אלה שהם משתקים גם את האנשים הפעילים. היהודים הפעילים האלה, גם כשהם מאורגנים, אין בכוחם להתגבר על ההמון הנפחד, ההיסטרי, אין הם משתלטים על המצב, ותכופות הם נספים יחד עם ההמון.לעומת זאת קשה מאוד השלב השני. כי הבורחים הם אנשים המוכנים לכל, אמיצי לב, חזקים ובעלי תושיה. הם מתנגדים, ובעקשנות רבה. בידיהם ציוד טוב, ותכנון של תקיפה ונסיגה, לעתים מחוכם מאוד….אין לזלזל כלל בחלק השני הזה, המועט של היהודים, בעילית הציונית הזאת (שטרופ הירבה להשתמש בשם תואר זה), האינטליגנטית. בקבוצות המנהיגים שלהם מצויים תמיד אופי, ידע, זריזות, תושיה וכן כוח גופני." עמוד 138

קאז'ימיז' מוצ'ארסקי היה משפטן ועיתונאי דמוקרט בפולין, עם הכיבוש הגרמני נימנה על חיילי המחתרת הפולנית המאוגדת בשורות 'הארמיה קראיובה'. הוא היה בין העובדים הבכירים של שירותי ההסברה והביון של המחתרת. בסוף המלחמה הואשם על ידי זרועות הבטחון של פולין הקומוניסטית בשיתוף פעולה עם האויב ובהסגרת חברי מחתרת שמאליים. הועמד למשפט ונידון למוות בשנת 1952, שנת הוצאתו להורג של יורגן שטרופ. מוצ'ארסקי קיבל חנינה אבל המשיך להיאבק על ציזקתו באומץ לב וב-1956 זכה לזיכוי מלא מכל ההאשמות שהוטלו בו.

"הגורל זימן לי לשבת בתא אחד עם מי שהיה אחראי לפרשה הקשורה קשר הדוק עם ההיסטוריה שלנו. הייתי אז בריכוז גבוה מאוד. פיתחתי לי כישרון לא רגיל לחיות בשני עולמות בבת אחת…מרגע שיצאתי לחופשי זכרתי הכול. רק אז, מחוץ לכותלי בית הסוהר התחלתי לכתוב." מוצ'ארסקי נפטר בשנת 1975 ואילו הספר הזה יצא לאור רק בשנת 1977. בספר יש תיאורים לא רגילים ויוצאי דופן על דרך חיסולו של הגטו בוארשה ומשמש כעדות בלתי ניתנת לעירעור על מטרתו השטנית של המשטר הנאצי לחיסול יהודי העולם.
ראה גם ספרו של יורגן שטרופ 'חיסול גיטו וארשה'.

שיחות עם תליין מאת קזימיז' מוצ'ארסקי

שיחות עם תליין מאת קזימיז' מוצ'ארסקי

השארת תגובה

מתויק תחת מלחמת העולם השניה, שואת היהודים

כתיבת תגובה